Een heerlijk weekendje weg met de kids!

12 september 2020
Een weekendje weg. Van de gedachte alleen al worden we heel vrolijk! Tijd voor elkaar, naar buiten, eropuit, lekker eten en gezelligheid. Echt een cadeautje tussendoor.
Lekker klimmen op de hoogste wterval van Nederland!
We hebben het geluk dat we, met en zonder kinderen, al heel wat van Europa en de wereld hebben gezien. Actieve vakanties met best veel geregel en gestress vanwege het inpak, ren- en vliegwerk voordat je - eindelijk! - op pad bent met het hele gezin.

Dit weekend doen we het anders. Kids uit school gehaald en hup, naar de Veluwe. Bestemming Landal Coldenhove in Eerbeek. En dan uitstappen voor je huisje in het bos waar alles voor je klaar staat. Fijn! Wat we niet bij ons hadden haalden we even in de supermarkt op het park. Wat een keus! Met heel veel lekkers en een zak hout voor de haard liepen we terug naar het huisje. Om 6 uur zaten we achter ons gourmetstel. We maakten er wel grapjes over, maar gourmetten is gewoon harstikke gezellig;-).

Ook al was het al donker; de kinderen wilden na het eten écht nog even op ontdekkingstocht. De speeltuintjes werden uitgeprobeerd, het voetbalveld, het huisje van Bollo, de enorme speeltuin bij het hoofdgebouw, ze gluurden naar binnen bij het zwembad en de indoor speeltuin 'het speelbos'. De plannen voor de volgende dag waren bij deze gemaakt. We doken ons bed in: een echte Auping boxspring. Wat een luxe!

Bij daglicht zagen we het park pas echt goed. Landal Coldenhove is een groot park en door de ruime opzet midden in het bos heb je echt het gevoel dat je midden in de natuur zit. Het is al een uitje op zich om over het park te wandelen, met diverse uitgangen direct naar het bos sta je voor je het weet midden op een bospad oog in oog met wilde zwijnen. Dat overkwam ons dus echt, tijdens een ochtend rondje hardlopen. Gaaf toch!

Koffie drinken deden we bij het indoor speelparadijs, de kinderen vermaakten zich opperbest. Van de kleinste van 3 tot de oudste van 10. Daarna het zwembad in duiken. Onder het mom; dan hebben we dat maar gehad, einde gezeur;-).

De mogelijkheden voor uitjes in de omgeving zijn eindeloos:
- Bezoekerscentrum Veluwezoom
- Burgers' Zoo
- Loenense waterval
- Museonder
- Huifkartocht of fotowandeltocht
- Wandeling met de natuurgids of wild speuren per huifkar, en nog veel meer...

Wij hadden zin om lekker naar buiten te gaan, dus kozen we voor Open erf de Groote Modderkolk, midden in de mooie omgeving van Loenen. We namen een kijkje op debiologische zorgboerderij met moestuin en potstal. De kids waren vooral onder de indruk van de stal met de brandrode runderen. Wat een mooie koeien zijn dat! Best spannend om ze te aaien.

Net na de theeschenkerij en boerderijwinkel start het wandelpad. Wij volgden de blauwe paaltjes naar de Loenense waterval. De jongens renden met de hond voorop in hoog tempo, nieuwsierig naar de hoogste waterval van Nederland! Langs de weilanden, het spoor en door een prachtig bos stonden ze ietwat teleurgesteld voor de waterval, zonder water. Totdat ze ontdekten dat het als een geweldige klimmuur te gebruiken was, dat was dan wel weer súpervet!

De wandeling was zeker 2 keer langer dan op de bordjes aangegeven, maar de hele club heeft het volbracht. Met rode wangen van de frisse buitenlucht gingen we moe maar voldaan terug naar 'ons huisje'.

Zin om te koken hadden we niet en de nieuwe brasserie zag er zo gaaf uit dat we hier gingen eten. De kinderen van het Bollo-buffet en wij van de kaart. Echt smullen! Natuurlijk hebben we nog een uurtje ons best gedaan op de bowlingbaan.

De volgende ochtend namen de vaders de kids mee op avontuur en konden wij - de mama's - even lekker werken. Lang leve de wifi! 's Middags nog even naar buiten naar het wild-observatiepunt aan de rand van het park. Geen wild gespot helaas, maar daarvoor hadden we wat eerder moeen opstaan;-). Maar wat is de natuur hier toch prachtig!

Het Landal-weekend was echt een groot succes. Het buitenzijn had ons allemaal zo goed gedaan. Waarom doen we dit eigenlijk niet wat vaker? We nemen ons voor.. volgend jaar weer. We wachten niet tot de vakantie, maar gewoon een cadeautje voor tussendoor. Er zijn vaak leuke aanbiedingen, bekijk ze snel de op de site van Landal!