Getest: Nijntje de Musical

23 november 2021
Voor veel kinderen is Nijntje het eerste knuffeltje, boekje, speeltje en filmpje. Daar kunnen we nu musical aan toevoegen! Kidsproof was met mamablogger Sanne, Joas (2) en Levi (5) aanwezig bij de première van Nijntje de Musical. In deze blog lees je wat zij en de kleine mannen ervan vonden!
Nijntje de Musical: 100% Kidsproof voor peuters en kleuters
Wat ik erg leuk vind, is mijn zoon Joas te zien genieten van dingen uit mijn eigen kindertijd. En waar veel van mijn eigen kindertijd nu niet meer actueel is, zijn er ook verhalen en figuren die nu nog steeds onderdeel zijn van de kinderwereld van nu. Eén daarvan is het witte, lieve kleine konijntje, simpel getekend met pakkende verhalen op rijm: Nijntje!

Daar waar ik vroeger ademloos naar de verhalen van Nijntje luisterde, kijkend naar de kleurige plaatjes behorende bij het verhaal, zie ik dat bij Joas net zo gebeuren. Hoe leuk dat wij voor Kidsproof samen naar de première mochten van de musical van Nijntje die nu in het theater speelt!

Naar een theater gaan is, als je 2,5 jaar bent, is al een hele belevenis op zich: het grote feestelijk aangeklede gebouw, met poppen en afbeeldingen van Nijntje en haar vriendjes, en met nog veel meer enthousiaste en verwachtingsvolle kinderen én ouders. Voor wie wil kreeg witte Nijntje oren om het feest compleet te maken. Behorend bij een feestje kregen we limonade en lekkers in het thema van Nijntje. Wat een feest!

Opgetogen met zijn witte konijnenoren ging Joas de zaal binnen. Vol verbazing keek hij rond: zoveel mensen en stoelen in de zaal voor en achter ons! Toen de gordijnen open gingen en Nijntje op het podium verscheen verdween hij meteen in het verhaal dat zich afspeelde op het podium. Met een aaneenrijging van pakkende verhaaltjes, met als rode draad Nijntje’s verjaardag, werden de kinderen en volwassenen meegenomen in de wereld van Nijntje en haar vriendjes.

Er werd op een mooie passende manier aangesloten op de dagelijkse belevingswereld van jonge kinderen, zoals school, een kinderfeestje . Zo wisselden de toneelstukjes zich op het juiste moment af met de pakkende, herkenbare liedjes. Het enthousiasme van de spelers in de voorstelling was zichtbaar. In de verhaallijn werd ook aan de volwassenen gedacht door af en toe een woordgrap te maken die juist weer bij díe wereld aansloot.

Als ik naast me keek zag ik Joas zitten: met zijn handen op zijn knietjes, zijn mond open en grote ogen richting het podium. Bij de liedjes sprong hij op als de kinderen werden uitgenodigd om mee te dansen en te bewegen (bijvoorbeeld op het liedje ‘Dans mee met Nijntje’). Om mij heen zie ik de kinderen ook vrijwel allemaal mee doen bij het liedje waarbij de kinderen worden gevraagd of ze ook met hun tenen bij hun neus kunnen. Dat wordt natuurlijk, vanaf de rode theaterstoelen, even uitgeprobeerd op het vrolijke melodietje en is een grappig gezicht.

Ons oordeel

Ondanks dat ik van te voren best even benieuwd was of kinderen van 2,5 jaar al in staat zijn om zo lang hun aandacht bij een voorstelling kunnen houden, bleken mijn zorgen onterecht. Er is ook zoveel te beleven: het volgen van de verhalen, het meebeleven van de liedjes en het decor dat regelmatig op een creatieve manier wisselde maar altijd paste in de stijl van Nijntje: simpel en tóch creatief in de welbekende primaire kleuren zoals ook de illustraties.

En ik kan me uiteindelijk geen betere recensie bedenken dan het beeld dat ik nu ga schetsen: Joas die de volgende ochtend onderweg naar opa en oma in de auto kruipt met zijn witte konijnenoren op een Nijntje-boekje in zijn armen geklemd, voornemens om opa en oma te gaan vertellen over waar hij gisteren is geweest: Nijntje de Musical!

Goed om te weten

De musical is op dinsdag 2 januari om 13:30 en 15:30 uur te zien in Theater Orpheus. En goed nieuws: er zijn 2 voorstellingen bijgeboekt op woensdag 2 maart om 13:30 en 15:30 uur. De voorstelling is super geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar, maar ook hartstikke leuk voor kleuters tot en met 6 jaar ongeveer. De tickets zijn verkrijgbaar vanaf €15 per persoon. Meer informatie vind je op de website van Theater Orpheus, via de roze button.

Gaan jullie ook naar Nijntje? Laat ons weten hoe het was via apeldoorn@kidsproof.nl of tag ons op instagram!

Liefs,
Sanne - Kidsproof mamablogger