Volg ons op Facebook voor meer leuke tips!

Hoe krijgen we die kleine muiters aan de groente?Terug naar het overzicht

1 januari
Foodblogster Kirsty heeft een missie: 'Gezelligheid aan tafel en de kids de nodige vitamines binnen laten krijgen'. Het sleutelwoord is misleiden... of is het toveren?
Hoe verloopt het avondeten bij jullie? Wordt alles gegeten of wordt het bord vakkundig ontleed op alles waarvan 'ze' denken: "dat lust ik niet!". Ondersteund met zo'n sierlijk drammerig stemmetje. Als je dan vraagt of ze het al eens gegeten hebben, is het antwoord volmondig "nee". Dat is vies!

Kleur, geur of NEE
Waar ze die mening op baseren? Kleur, geur of gewoon omdat we nee kunnen zeggen? Ik weet het niet. Ook onze lieve meid vertikt het soms om überhaupt iets in haar mond te stoppen. Gelukkig is dit niet elke dag en niet de hele dag aan de orde. Brood, snoepjes, chocolade en speculaas gaat er gewoon in. Ook fruit wordt gelukkig goed gegeten. Maar de ene dag wordt spinazie gewaardeerd en de andere dag haalt ze haar neus er voor op. Toch iets te groen van kleur, gok ik.

Ondanks dat het niet elke avond raak is met tegenstribbelen, word je er soms wel moedeloos van. Tijdens de studie pedagogiek vertelden ze al, dat kinderen over drie dingen de macht hebben: slapen, eten en zindelijkheid. Ik ga ze geen ongelijk geven. Gelukkig kan ik het steeds beter loslaten. Want laten we eerlijk zijn, je hebt alleen jezelf ermee.



Trucjes
Gelukkig heb ik inmiddels een aantal trucjes om te zorgen dat we met zijn allen lekker, gezond en gezellig kunnen eten. De truc is, zie ginds komt de: misleiding. De Sint kan wortelen veranderen in cadeautjes en de pieten tekeningen in pepernoten. Ik laat tegenwoordig champignons veranderen in gehaktballen en tover een bloemkool om in rijst. Het werkt super! 



De gehaktballetjes eten wij bij de volkoren spaghetti en als er wat over blijft als borrelhapje (ook een aanrader ;-). De saus voor bij de spaghetti of pizza maken wij ook altijd zelf. Je kunt al volstaan met passata di pomodoro (oftewel gezeefde tomaten), teentje knoflook, gedroogde kruiden (bijvoorbeeld, peterselie, oregano of basilicum) en wat peper & zout.

Zelf pastasaus maken
Omdat we graag zien dat de kids meer variatie en vitamines binnen krijgen, kan je ook verschillende groenten garen in de oven en daarna pureren tot een saus. Zorg wel dat de saus zijn oranje-rode kleur behoudt, anders gaan je kinderen kritische vragen stellen over de samenstelling van hun tomatensaus.

Mix en match, met groente die er voor handen zijn. Kijk wat je nog in de koelkast hebt liggen of haal het vers uit de (boerderij)winkel, je kunt variëren met: ui, aubergine, courgette, wortel, zoete aardappel, prei, broccoli. Je kunt het zo gek niet bedenken. Alle groenten kunnen in een grote braadslede, olijfolie er overheen en naar smaak peper & zout. Een scheutje balsamicoazijn toevoegen is ook erg lekker, daar wordt de saus iets zoeter door.

Ik doe de schaal vaak 2 x 15 minuten in de oven (200 graden), tussentijds roeren en na 30 minuten pureren. Afhankelijk van de kleur en dikte van de saus voeg ik nog wat passata di pomodoro toe. Zo smaakt je saus elke keer weer iets anders, maar zo krijgen ze ook een variatie aan gezonde vitamientjes binnen.



Favoriete recepten
Ik heb even een aantal favoriete gerechten hier in huis voor je uitgewerkt:
gehaktballetjes met champignons
bloemkoolrijst met roerbakgroente
pasta pesto met spinazie en kip
zuurkool met zoete aardappel
basisrecept pizzadeeg

De pasta pesto met spinazie en kip was een hit tijdens de kookworkshop in september en is daarna nog meerdere keren door de koks-in-de-dop thuis gemaakt. Ben benieuwd wat jullie favoriet wordt. Laat je het me weten?



Er komt weer een gezellige tijd aan, geniet van elkaar en van lekker eten. #Njoy

Kirsty (moeder van Lieselot van 5) heeft haar eigen website, vol met lekkere recepten. Nieuwsgierig? Kijk dan eens op Sophie's Food & Fun Club. Ook organiseert ze regelmatig leuke kinderworkshops.