Dragos am See; het was heerlijk 'am see'!

8 mei 2018
Gewapend met een picknickkleed, scheppen & emmers en een tas vol lekkers vertrok Elke met haar meiden rond het middaguur naar Dragos am See. Een plek met water, strand(tent) en een speelgelegenheid in Duitsland, achter de plaats Nordhorn.
Het was heerlijk ‘am See’. Al sinds de middelbare school gaan we met onze vriendinnengroep (Twentse meiden) regelmatig op pad. Als pubers waren struinden we de feesttenten in de buurt af. De Pinksterfeesten, Pet Boon en het CSI gingen ons niet mis. Ook deden we vaak een Tienertour en bezochten we bijvoorbeeld de (destijds zeer populaire) Megafestatie in de Jaarbeurs van Utrecht of reisden we naar het strand van Scheveningen. De discotheken in Twente (Tijs, Bays, Dieka, Groothuis, Bruins, New York & ZAK en INDEX in ons buurland) en ook de kroegjes in de buurt waren iedere zaterdag ‘our place to be’.

Met onze vouwwagen (inclusief bloemetjesgordijn) werden we als 15-jarigen door onze ouders naar Noordwijkerhout gebracht voor een geweldige vakantie op camping Dijk en Burg. Het was zo fantastisch, dat we het jaar erna gewoon weer gingen! De jaren erna sloegen we onze vleugels uit en gingen we naar het buitenland op vakantie. Per bus gingen we naar Blanes en Rimini. Allemaal gestoken in een rood hemdje en bijpassend hoedje vermaakten we ons uitstekend tijdens de 24 uur durende busreis. Tussen onze gehuurde tenten hingen we zelfs ons eigen naambord! Iedereen kende ons ;-)

Toen een aantal meiden van onze groep verkering kreeg, werd de groep die samen op vakantie ging minder groot en de lengte van een gezamenlijke vakantie ingekort tot een weekendje. Deze meidenweekendjes staan (nog steeds) garant voor veel gezelligheid. Omdat we inmiddels (bijna) allemaal kinderen hebben, staan de uitstapjes die we maken steeds meer in het teken van de kinderen. Samen naar een speeltuin of een zwembad. Samen naar een (kinder)festival of carnavalsoptocht of bijzondere dagen vieren in elkaars tuin. Elkaars gezelschap blijven we gelukkig nog regelmatig opzoeken.

Ook via de app houden we goed contact met elkaar. Vaak worden er foto’s van onze bloedjes gedeeld en tippen we elkaar als er een gaaf uitje of bijzondere plek is gevonden. In mijn telefoon staat inmiddels een lange lijst met ‘leuke uitjes met kinderen’. Achter een aantal bestemmingen staat inmiddels een vinkje. Maar… er blijft voldoende leuks te ontdekken onze regio en net over de grens in Duitsland.

Afgelopen vrijdag had Niek ook een vrije dag, was Juul bij de opvang en besloten we met de oudste meiden een uitstapje te maken naar een van de bestemmingen op mijn lijstje. Gewapend met een picknickkleed, scheppen & emmers en een tas vol lekkers vertrokken we rond het middaguur naar Dragos am See. Een plek met water, strand(tent) en een speelgelegenheid in Duitsland, achter de plaats Nordhorn.

Na ongeveer 40 minuten rijden reden we een enorm grote parkeerplaats op. Deze middag stonden er welgeteld 5 auto’s. We liepen langs de strandtent richting het water. Op het strand stond een heel groot speeltoestel waar onze meiden enthousiast naartoe renden. De meegebrachte emmers werden er al gauw bijgehaald en gevuld met water. De pomp van het speeltoestel was helaas kapot, maar ook met de emmers kon de waterbaan (modderbaan) in werking worden gezet. Terwijl de meiden zich prima vermaakten op het speeltoestel zochten wij een plekje voor ons kleedje en handdoeken. De keuze was reuze; er was namelijk verder NIEMAND op dit strandje. Best vreemd. Het was immers vakantie, de temperatuur was aangenaam en de voorzieningen op dit strandje zijn optimaal.

Naast het grote speeltoestel is er ook genoeg te spelen voor de jongere kinderen. Er kan geschommeld, gewipt en gegleden worden. Er is voldoende ruimte om een balletje te trappen en het water ‘am See’ is geschikt als zwemwater of om pootje te baden. Het pad om de zwemvijver is buggyproof, dus er kan ook een rondje gewandeld worden. Een aantal vlonders bieden plek om even uit te rusten of te picknicken.

Wij hebben een heerlijke rustige middag gehad aan het water. De meiden waren flink actief. Ze hebben geklommen en geklauterd, gezwommen, met modder gespeeld, kastelen gebouwd en een balletje getrapt met papa. Natuurlijk hadden ze ook tijd om te luieren, te kletsen en te smullen op het picknickkleed. Voor ons was er zélfs gelegenheid tot het lezen van een aantal bladzijdes uit ons meegebrachte boek en tijdschrift. Gelukkig kwamen er later op de middag meer kinderen een duik nemen in het verkoelende water. Met iets meer mensen is het nét wat gezelliger op een strand.

We sloten onze middag af op het terras van het strandtentje. Er was voldoende zitgelegenheid (zowel binnen als buiten) en op de kaart stonden voldoende gerechten voor een prima prijs. De meiden kozen voor een ijscoupe en wij namen een heerlijk koud glas (Duits) witbier! Toen we terugliepen naar de auto zagen we dat het voetbalveldje inmiddels door wat grote jongens in gebruik was. De parkeerplaats was nog steeds behoorlijk leeg. We kunnen ons voorstellen dat op een zonnige zondag dit wel anders is en het op het strand krioelt van de mensen.

Die avond deelde ik een aantal foto’s van deze prachtige plek op de appgroep met mijn vriendinnen. De foto’s werden enthousiast ontvangen en genoteerd in de diverse ‘to do lijstjes’. Deze #kidsproof plek is zeker de moeite waard te bezoeken!

Elke van BLOG by Elke is moeder van Fien, Jet & Juul en leerkracht op een basisschool.