De scheepsjongens van Bontekoe

20 februari 2023
De scheepsjongens van Bontekoe is een razend spannende familievoorstelling die het beroemde boek op zijn kop zet. Dit avonturenverhaal is nu te zien in de Nederlandse theaters. Denise bezocht de klassieker met dochters Merle en Flore. Zij zaten de héle voorstelling op het puntje van hun stoel. Benieuwd waarom? Je leest het in deze blog.
Aanrader! Een theater voorstelling met een gouden rand!
Op zondagmiddag was het zover: met mijn dochters Merle (11) en Flore (9) mocht ik bij de première zijn. Wat een uitje! Alle drie zijn we dol op mooie, avontuurlijke verhalen en natuurlijk op theater. Heel fijn dus, deze nieuwe voorstelling van theatergroep De Jonge Honden bezoeken. We zijn heel benieuwd naar Scheepsjongens van Bontekoe.

Het boek; De scheepsjongens van Bontekoe

"De Scheepsjongens van Bontekoe" is een beroemd Nederlands boek geschreven door Johan Fabricius in 1924. Een echte klassieker dus. Het vertelt het verhaal van de avonturen van drie Nederlandse jongens die in de 17e eeuw op het schip "Nieuw Hoorn" van Bontekoe naar de Oostzeekust van Rusland zeilen. Maar tijdens de reis belanden ze door omstandigheden uiteindelijk in Nederlands-Indië, waar ze avonturen beleven op Java en omringende eilanden.

de scheepsjongens van Bontekoe toneel

Deze familievoorstelling is een koortsachtig avontuur ver van huis

In de voorstelling volg je de belevenissen en gebeurtenissen van de drie jongens Hajo, Padde en Rolf, die op het schip als scheepsjongens dienen. De bestemming is Oost-Indië. Onderweg vertellen oudere matrozen stoere verhalen over hoe het daar is. Flore vond de oude matrozen hilarisch, vooral die met de kruk! Neptunes zocht de scheepsjongens op rond de evenaar. Dat vonden ze een spannend stukje! De jongens krijgen te maken met onder andere stormen, ziektes en brand. Als het schip midden op zee in brand vliegt en ze aanspoelen op een dichtbegroeid eiland, belanden de vrienden in een totaal ander avontuur dan ze van tevoren verwacht hadden. Tijdens hun zwerftocht door de wildernis van een onbekend eiland leren ze steeds meer over zichzelf en de wereld. Hoe dieper ze het land intrekken, hoe meer ze zich afvragen waarom ze eigenlijk van huis zijn gegaan.

De scheepsjongens van Bontekoe 3

Onze beleving

Meer dan een uur hebben wij op het puntje van onze stoel gezeten. Een razend spannende familievoorstelling die het beroemde boek op zijn kop zet. Alles komt voorbij. Van een stukje geschiedenis tot verdriet, avontuur en vriendschap. Dat wordt aangeraakt met humor, dans en een interactief decor. Daar waren mijn meiden bijzonder enthousiast over. Door de video-animatie op het achterdoek en de handzame driehoeken op het toneel leek het soms net, alsof wij zelf op het schip zaten. Of was het nou een boot, jongens?

Anyway, dat hoor je wanneer je de voorstelling zelf gaat zien! ;) Dikke aanrader met een gouden rand, is onze conclusie!

De scheepsjongens van Bontekoe

Goed om te weten