Kernvisie methode: een sprong voorwaarts voor je kind!

1 november 2019
Met welk gevoel is jouw kind weer naar school gegaan? Blij om klasgenoten weer te zien en vol verwachting wat dit nieuwe jaar gaat brengen? Of misschien ook wat gespannen? En hoe kijk jij als ouder naar het (nieuwe) schooljaar? Komt je kind goed mee op school of zijn er toch wat zorgen? Nathanja van NatuurTalent Studiebegeleiding & Coaching schreef een gast blog voor Kidsproof over al deze vragen.
Kernvisie Methode: een sprong voorwaarts voor je kind!
In mijn praktijk NatuurTalent krijg ik regelmatig telefoontjes van bezorgde ouders. De aanleiding is over het algemeen dat hun kind vastloopt met taal of rekenen, maar dat is meestal niet het enige. Vaak zijn ouders en school al een tijdje op zoek naar de oorzaak waarom het niet zo wil lukken met het schoolwerk. Naast de vraag of een kind wellicht dyslexie of dyscalculie zou kunnen hebben, wordt er ook gesproken over de concentratie van het kind, zou er sprake zijn van AD(H)D of HSP? Moet er een intelligentietest worden afgenomen, of is het kind een beelddenker? En is het probleem ook daadwerkelijk opgelost met een diagnose?


Extra begeleiding
En dan hebben we het nog niet over het kind zelf. Voor een kind moet het frustrerend zijn om elke dag naar school te gaan en zich bezig te moeten houden met dezelfde lastige opgaves waar hij of zij maar niet uitkomt. Dat de resultaten, ondanks de inzet van de leerling zelf en alle extra tijd en begeleiding van school en ouders, niet echt verbeteren. Helaas zie ik best wat kinderen die (ten onrechte!) van zichzelf denken dat ze gewoon wat dom zijn, waardoor het zelfvertrouwen afneemt en het kind last kan krijgen van faalangst en fysieke klachten door spanning.

Kernvisie methode
Maar stel dat het probleem niet bij het kind ligt? De Kernvisie methode stelt dat een kind met een 'leerprobleem' informatie simpelweg op een andere manier verwerkt dan op de manier waarop het op school wordt aangeboden. De leerlingen met een 'leerprobleem' hebben een andere leerstijl; zij hebben een voorkeur om informatie te verwerken met hun rechterhersenhelft: visueel en gevoelsmatig. School biedt de lesstof mondeling en via boeken aan. Deze schoolse en talige manier werkt uitstekend voor leerlingen met een linksgeoriënteerde leerstijl, zij verwerken informatie auditief -via het gehoor- en digitaal -door te lezen-. Het probleem ontstaat doordat deze twee manieren niet op elkaar aansluiten: het talige onderwijs en de rechtsgeörienteerde leerstijl van de leerling.


Een sprong voorwaarts
In mijn praktijk begeleid ik leerlingen met leerproblemen met behulp van de Kernvisie methode. Ik leer ze hoe ze hun eigen leerstijl kunnen inzetten om de lesstof eigen te maken. In zo'n 8-10 sessies behandelen we de basisstof, de stof die vaak in het verleden niet goed geautomatiseerd is en daardoor voor problemen blijft zorgen (denk aan o.a. het alfabet, werkwoordspelling, de tafels en optel- en aftreksommen). Wanneer dit fundament opnieuw, maar nu stevig wordt gelegd, zal de andere schoolstof beter landen en beklijven. In de praktijk zien we echt dat kinderen een flinke sprong voorwaarts maken, ook als zij al een diagnose hebben gekregen, vanaf het moment dat ze gecoacht worden met de Kernvisie methode.


Talenten
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook heel belangrijk om de leerlingen bewust te maken van hun talenten. (Mijn praktijk heet niet voor niets NatuurTalent!) Deze 'andere' leerstijl is echt een andere manier van denken, niet beter, maar ook echt niet slechter dan de linksgeoriënteerde leerstijl. Hierdoor heeft het kind andere uitdagingen, maar ook andere competenties en talenten.

Nieuwsgierig geworden en meer weten over de Kernvisie methode, studiebegeleiding of coaching en of dit iets is voor jouw kind? Lees dan verder.


Nathanja - Natuurtalent