Op pad met de conservator van het Rijksmuseum

5 juni 2018
"Maar wat is een conservator" willen de kinderen weten. We maken een afspraak met de conservator van het Rijksmuseum en gaan het uitzoeken!
Als ik mijn kinderen vertel dat we een afspraak hebben met een conservator in het Rijksmuseum vragen ze “Is dat een nieuw schilderij”? “Nee dat is geen nieuw schilderij, maar wat een conservator wel is, gaan we uitzoeken”.

We hebben een afspraak met Menno Fitski. Hij is een van de 35 conservatoren van het Rijksmuseum. De kinderen vallen met de deur in huis en willen direct weten wat een conservator doet. Menno vertelt dat er in het museum en in de opslag van het museum heel veel kunst staat en hangt en dat een conservator alles over deze kunst moet weten. Hij moet er vragen over kunnen beantwoorden, boeken over schrijven, zorgen dat er tekstbordjes met juiste informatie bij de kunstwerken hangen, maar hij houdt zich ook bezig met de aankoop van nieuwe kunst voor het Rijksmuseum.



En voor hoeveel voorwerpen zijn de 35 conservatoren dan verantwoordelijk? In het Rijksmuseum hangen/staan/liggen 8.000 kunstwerken maar in totaal heeft het museum meer dan 1.000.000 voorwerpen!!! We vallen bijna van ons stoel, wat veel! Gelukkig bestaat de collectie uit 700.000 prenten. Die zijn makkelijk te bewaren, want anders hadden er nog 124 Rijksmusea bijgebouwd moeten worden.

Menno is conservator van de Japanse collectie en kan Japans lezen en schrijven. De kinderen willen meteen weten hoe je hun namen schrijft en uitspreekt in het Japans. Uiteindelijk zijn Ki-et, Yuri-a-su en Ke-e-ti-i er klaar voor om met Menno het museum in te gaan.

Eerst lopen we langs de fontein. “Is dat een goed idee” vraag ik nog? Maar het moet kunnen. In het midden van de fontein blijf je droog. En droog blijf je als je op het juiste moment de fontein weer uitloopt. Met een natte Kiet gaan we het museum in!



Altijd als we het museum in gaan staan we stil bij de ‘Grandfather clock’ klok. Hij blijft geweldig! Zou er dan echt iemand in staan die telkens de wijzers met stift op de juiste tijd zet? We vervolgen onze weg naar het territorium van Menno, het Aziatisch Paviljoen. We maken kennis met Shiva, de baas van de wereld. Shiva heeft 4 armen want dan heeft hij nog meer kracht. Menno vraagt de kinderen net zo te gaan staan als Shiva. Dat blijkt zo makkelijk nog niet.

Dan bewonderen we de Lohan. Een groot beeld van een wijs man. Hoe we dat weten? Hij heeft rare grote oren wat betekent dat hij goed kan luisteren, verteld Menno ons. En wijze mensen kunnen goed luisteren.



Mijn kids zijn nog niet zo wijs, die willen alweer door want weten dat De Tempelwachters, die ze laatst tijdens de Kinderworkshop XXL mochten tekenen, om de hoek staan. We bestuderen hun gezichten. Zijn ze boos of willen ze juist de mensen beschermen door kwade geesten met hun uitdrukking buiten de tempel te houden? Menno was erbij toen ze gekocht werden in Japan en verklapt ons wat ze gekost hebben. Hoeveel? Daar kunnen we helaas niets over loslaten. Menno vraagt ons of we kunnen zien waar de Tempelwachters van gemaakt zijn. We speuren van top tot teen en daar bij die tenen zien we het opeens! Ga zelf maar kijken!

Katie haar blik gaat naar een set van 11 sieraden. Menno legt uit dat deze sieraden allemaal tegelijk door 1 vrouw werden gedragen. Zelfs om al haar tenen droeg ze ringen!




Van het Aziatisch Paviljoen verplaatsen we ons naar de zaal ‘Macht op Zee 1650 – 1700’. Een kleine, maar nog steeds best grote replica, van een oorlogsschip trekt de aandacht. 72 Kanonnen heeft het schip. En als we de wapens aan boord in de vitrine ernaast bekijken vragen we ons af wat je met ‘pijl en boog’ nu op een schip moet. Menno legt uit dat de pijl in brand werd gestoken en door deze in de zeilen van een ander schip te schieten, vlogen deze in brand.

We sluiten onze ontdekkingstocht af in de Cuypersbibliotheek, die we via een onopvallend deurtje betreden. ‘Wauw, dit is echt een echte bibliotheek zoals in films’ vindt Julius. Kiet vergaapt zich ondertussen aan munten en de familiepenningen. ‘Zijn ze van goud’? Katie ziet er eentje met haar naam.

In de tuin spelen de kinderen nog een uurtje. Wat een stilte en dan te bedenken dat je midden in de stad zit! De kinderen komen na 1,5 uur helemaal uitgelaten uit het museum. ‘Wat is er toch veel te ontdekken in het Rijksmuseum he mam’. En zo is het! Wil je met je gezin ook op ontdekkingstocht? Je kunt met een van de familiegidsen zelf door het museum, mee met de familierondleiding Hoogtepunten of de 1km route door het museum nemen.

Dank je Menno!

Katie, Kiet, Julius en Dies