Naar de première van De Familie van Nielie breekt de tent af!

24 december 2018
Zondag 23 december waren bij de première van deze gloednieuwe familievoorstelling van Theatergroep Kwatta, in coproductie met Oorkaan, in Stadsschouwburg Nijmegen.
Via een grote houten lijst liepen we de grote rode trap naar boven op. En zó leuk...het feestje begon al met alle leuke activiteiten voor kinderen in de foyer! Van de puzzelmuur tot een feestmuts maken en van een photobooth tot silent disco. Je zag alle kinderen met hun ouders, opa's en oma's druk en enthousiast aan de slag met alle opdrachten.

De voorstelling gaat over de kersverse Familie van Nielie die sinds kort met elkaar onder één dak woont en waar niets is wat het lijkt. Het is een avontuur waarin eerlijkheid en leugens om bestwil op elkaar botsen en met veel liedjes, poppen en live-muziek.

We wisten dat dit een winters theaterspektakel voor de hele familie zou worden, dus we zaten er klaar voor! En ja, hoor, wat een feest om naar te kijken! Van het begin tot het einde van de voorstelling zaten we samen geboeid te kijken en luisteren en lieten we ons meeslepen in dit nieuwe avontuur van deze toffe familie.

Jonathan is jarig en krijgt wel een heel bijzonder cadeau...bliepbliep. Het is dan nog niet duidelijk van wie hij dat enorme cadeau gekregen heeft. Maar blij is hij er zeker mee en ziet het als zijn vriend. Jonathan mag kiezen wat hij graag wil doen voor zijn verjaardag en kiest voor kamperen met de hele familie. Vervolgens stapt de familie door het raam van de winter de zomer in en komen ze op een camping terecht waar ze niet alleen zijn. Samen met twee enthousiaste meisjes die op elkaar lijken, de filosoof (met zijn rake opmerkingen) en de campingbaas van Paradiski (met mooi accent) beleven ze een erg leuk, grappig en spannend familie avontuur. En niet te vergeten...de leden van Oorkaan die volledig deel uitmaken van de voorstelling. Gekleed in zomerse outfits, bespelen zij hun instrumenten op het toneel tussen de andere acteurs.

Niet iedereen van de familie is even blij op de camping. 'Is het allemaal wel echt?', vraagt Pam zich bijvoorbeeld af. Moeder Saar komt niet aan haar rust toe wanneer Wolkje, het varkentje, bijvoorbeeld de hele tent overhoop gehaald heeft. Oma Wil heeft geheime telefoontjes en is onrustig. Als er een groot gevaar dreigt, is er paniek in de tent. Hilarisch om te zien hoe ze dan gaan proberen dit gevaar weg te nemen en achter elkaar aanrennen op het podium, inclusief oma. Uiteindelijk komt alles weer goed, keert de rust terug, weet Jonathan van wie hij het toffe elektronische cadeau gekregen heeft en gaat de familie weer terug naar huis. En daar kijken ze inmiddels allemaal enorm naar uit.

Fotograaf: Laura Luca

De Familie van Nielie breekt de tent af is een prachtige, energieke, warme, humorvolle en fantasierijke familievoorstelling! Het kleurrijke, eenvoudige en veelzeggende decor, een mooie moraal in het verhaal, toffe liedjes, humor voor iedereen is wat ons altijd zo aanspreekt in de voorstellingen van Kwatta en ook in deze voorstelling zagen we al deze elementen weer terug. Wat een heerlijk feestje was dit theaterspektakel! Samen met de leden van Oorkaan vormen de acteurs van Kwatta zelf ook één grote familie op het podium en dat maakt dat het plezier in het spelen van het stuk er vanaf spat.

Je verlaat bij dit stuk je theaterstoel echt niet zonder lekker gelachen te hebben. Zo leuk bij een voorstelling van Kwatta is dat er altijd humor in zit voor alle leeftijden. En dat was deze keer ook weer zo leuk om te merken in de zaal. Waar de ene keer de kinderen aan het lachen zijn, zijn een ander moment de volwassenen aan de beurt. Zo ging dat ook bij mijn zoon en mij. Wij hebben er enorm van genoten samen en hebben tijdens een drankje na de voorstelling nog heerlijk een tijdje na zitten praten over deze toffe voorstelling. Wij kijken nu alweer uit naar deel 3 van dit mooie familie vierluik!

nb. Nog even belangrijk om te vertellen: je hoeft deel 1 niet gezien te hebben om naar dit 2e deel te gaan. Het zijn immers op zichzelf staande voorstellingen.

Op 26 december, 2e kerstdag kun je deze toffe familievoorstelling nog zien in Stadsschouwburg Nijmegen! Daarna touren ze door het land.

Groetjes, Esther